Monday, 19 October 2015

...tak tahu nak mula

Allahumma solli a'la saiyidina muhammad
Selawat dan salam buat junjungan yang mulia Rasullah s.a.w

Lama sudah kiranya aku meninggalkan aksara-aksara disini.
Tak tahu nak mula mcm mana. Banyak benda berlaku setelah aku tamat semester 8 walaupun belum secara rasmi. *tak konvo lagi* :D

Aku habis pertengahan bulan Jun.
Balik ke kampung hasratnya nak terus cari kerja, TAPI bila masuk puasa (Ramadhan) tak jadi cari kerja. Sebulan lebih jadi PA kepada mak dan abah.

Dalam keadaan, situasi yang pelbagai. Abah juga yang masih belum sihat sepenuhnya (kakinya sakit sukar jalan sikit, kurang bercakap tak sama macam dulu) sedarlah aku yang sudah tiba masa aku pulak berbakti. Tapi seakan samar-samar lagi.

6 September aku dapat kerja, mula kerja dekat kafe kek dan roti. Tapi belum buka secara rasmi lagi sampailah sekarang. Tapi sekurangnya ada kerja. Tempoh perjalanan ke tempat kerja dalam 20 minit, kalau laju 15 minit. Kadang naik motor, kadang tumpang kawan yg sama kerja naik kereta. Gilir-gilir.

Rupa, rumit menjadi dewasa.

Aku banyak benda belum selesai. Aku juga bukan graduan 1st class mcm org lain. Makanya hutang 26k sudah pasti hutang terbesar aku buat. Haha. Itulah, aku pernah kata dekat kawan yg aku sayang tp aku tak pernah cakap. Begini. Aku ni sebenarnya bukan pandai mana, tapi Allah tu ihsan sangat kat aku, dia bg rezeki masuk universiti.

Sejak sebulan lebih duduk rumah, aku jadi pendengar setia dekat mak, mak pun macam tu. Abah memang dah kurang cakap semenjak dia kena strok kecil. Tapi apa yg bahagia bila tengok abah senyum. Mak senyum. Aku pun tak pernah cakap aku sayang mak abah aku. Tak boleh. *bukan, sebenarnya aku tak mampu, aku takut nangis*

Mak abah dah pasang niat nak buat Haji. Tapi aku takda duit lagi. Gaji pun takda lagi. Minyak motor pun tak mak, abah takpun adik yang kerja kat kafe matrikulasi yang bagi. Mak kata, semua orang nak pergi haji suruh doakan nak balik. Mak kata kalau boleh mak taknak balik. Mak nak kat sana je. Tersentak aku. Nak nangis rasa. Tapi cover ja aku ni.

Banyak kali jugak mak cakap perkara yang sama.

Autoriti aku sekarang :
1. Kerja tetap
2. Buat rumah baru untuk mak abah, rumah aku ni dah banyak rosak zinknya, dah mula anai-anai. Tapi sebab mak pandai jaga dah hampir 30 tahun rumah ni. :D
3. Ada kereta. Beli 2nd hand pun okay =)
4. Bayar hutang
5. Hantar mak abah buat haji
6. Bagi mak abah duit tiap-tiap bulan

Baru-baru ni ada saudara datang. Kau tau tak apa orang tu cakap kat abah. Kitaorang datang singgah ni takut-takut tak jumpa lagi esok-esok. Apa perasaan kau sebagai anak bila mak cerita balik. Abah diam ja bila dicakapkan macam tu.

Aku minta kat Allah, izinlah kedua orang tua ku menunaikan haji dalam keadaan sihat bersama dengan diriku..izinlah aku membahagiakan kedua orang tua ku..

Kesusahan yang akan buat kita tabah..ingat Allah selalu. Ujian kami sekeluarga tentang kesederhanaan. Sebab takda kereta, takda rumah batu, itu orang selalu kata. Apa yang kami makan pun orang suka persoalkan. Takpa. Berbahagialah wahai hati. Sederhana itu buat aku lebih menghargai.

Moga cita-cita emak di Tanah Suci tercapai. Doakan ya.
Ingatkan aku tentang syurga, supaya aku jadi orang yang baik-baik
Kalian juga.

Sekarang pulak rancak gerak kerja Konvensyen KAZ.
Buat dalam jarak jauh-jauh mungkin ada kekangan lain-lain.
Moga urusan team ajk baik-baik saja.
Serba salah rasanya tidak bersama sebaiknya.
28 Nov dah depan mata.
InshaAllah usaha-usaha dan usaha.

Semalam Dai Hamidah jadi Juara
Dia memang sesuatu.
Buat siapa yg tahu, dia dlm kalangan keluarga yang baik latar belakang agamanya
Sejuk mata, sedap telinga mendengar.
Moga Allah kurniakan jalan dakwah yang panjang buat dia sebarkan Islam.
InshaAllah.



Aku yang banyak dosa
Merapu dimalam hari
Esok kerja
12.04am
20 Okt 2015

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete