Friday, 28 December 2012

BUKAN BEBANAN


14 Safar 1434 Hijrah

Bermula dengan kehadiran sahabat JMK pd malam hari.


Paginya jumpa kawan atas temu janji yang ditetapkan, nak makan gado-gado. Bahasa Johor panggil rojak mee. Mantop! Sedap! Bersama kawan serumah semester 1/ 2011

Lepas tu sekitar jam 12.00 tengahari balik semula ke kolej. Kawan nak makan durian crepe. Aku pun tak tahu rasanya macam mana. Bila tengok macam tak boleh pergi. Jadi, tak makan la. Tengok ja :p

Tiba-tiba datang idea kawan nak ke Kalumpang! Semua setuju masa tu! Apa lagi, siap-siap, beli jajan sikit, gerak ke Kalumpang. Hehe


Balik dari Kalumpang (tak main air, jadi lepas solat tidur) Dapat panggilan dari tetamu aku semalam ada kat Hulu Bernam. 

Terus call balik kawan tadi, ajak pergi ambil sahabat aku tu. Tup-tup aku tak ingat jalan. Haha. Nak jadikan cerita dekat 2 jam juga sesat. Akhirnya, kami berdua ambil keputusan sewa prebet. Alhamdulillah, dapat sampai ke tempat sahabat aku berada. Penat tengok dia. Letih dari pagi lagi. Sebab aku pun dah terpusing-pusing. Huhu. Lama nak pergi ambil. Kalau tahu jalan dalam 20 minit sampai dah.

Gembira bila tengok sahabat depan mata. Tak rasa pun penat! Sebab rasa lega sahabat tu sihat belaka. Masih boleh menunggu ketibaan kami ni. Huhu. 


"Perumpamaan orang-orang mukmin dalam saling cinta-mencintai, sayang-menyayangi dan kasih-mengasihi seperti tubuh, jika salah satu anggota tubuh terasa sakit, maka seluruhnya tidak akan dapat tidur dan demam." (Muttafaq 'Alaih)


Dah sampai kolej, kami keluar makan sama-sama. Sahabat juga yang belanja. Huhu. Aisey. Segan kan kalo orang belanja? Cuma seronok dapat berbual-bual tambah dengan sahabat-sahabat lain yang datang.  Alhamdulillah. Itu sahaja yang mampu aku lafazkan. 



Tak rasa lelah,
Bila sesuatu itu dilakukan kerana Ukhwah!
Lillahi taala ^_^

Mungkin hari semalam sahabat aku tu susah. Esok mungkin giliran aku. Tak siapa tahu.

tanpa kedua-dua siapalah kasut. kan?


"Orang mukmin dengan orang mukmin itu adalah seperti sebuah bangunan, menguatkan antara sebahagiannya dengan sebahagiannya yang lain, kemudian baginda menyelang kuat di antara jari-jari baginda."  - Riwayat Imam Bukhari



Mogajumpalagisahabat
SEMUA SAHABAT ITU SANGAT BAIK!
GUA
JOM SOLAT =)

Wednesday, 26 December 2012

ALHAMDULILLAH

Masuk sudah minggu study week untuk exam pada 2 Januari 2013 ini.

Macam-macam berlaku sepanjang minggu ni.

3 X pergi rehlah.

Sahabat kemalangan.

Duit tak ada

1 X main badminton.

Seronok bersama sahabat-sahabat!

hiasan semata-mata :p


Akhirnya rebah seketika sebab nikmat ditarik sekejap.

Rasa awal-awal bila buat semua tu okay ja, tapi rupa-rupanya tidak seperti yang dijangka.

Apa pun Alhamdulillah. Allah beri semula nikmat sihat itu. =)

InsyaAllah hari ni ada tetamu nak datang. Moga-moga Allah beri kesihatan pada aku.

=biladiujilihatlahsahabatyangselalumemberisemangat=
12:06:PM
GUA

Friday, 7 December 2012

MEMORI TERCIPTA

Bismillah hirrohmanirrohim

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan : Kami telah beriman", sedang mereka belum diuji?" Al-ankabut : 2



Allah....Allah...Allah...

Lama menyepi dari medan maya ini. Terlalu banyak yang ingin aku lakarkan di papan keyboard ini. Tetapi rasa yang membuak-buak menyebabkan aku rasa ingin pergi. Tapi mampukah aku meninggalkan mereka sendiri? Sedangkan kami telah berjanji?

Hmm.. 101112.. Banyak perkara terukir dan dipahat kemas dihati ini. Hanya Allah yang tahu.
Sehingga sekarang aku masih terkesan. Antara dialog ketika kejadian :

"Adakah anda hanya sekadar tahu membantu dan menolong tetapi tidak mampu mengetuai?"

Allah... Aku bungkam. Selama ini pertanyaan itulah yang membuat aku sepi, tiada jawapan!
Tapi malam itu aku menjawab : "Saya akan mengetuai apabila saya tahu dan faham, tapi jika banyak perkara tersebut langsung tak tahu saya akan merujuk MT."

Hari ini, soalan itu masih berlegar-legar di fikiran. Mampukah aku?

Dialog kedua :

"Apalah yang korang semua dah buat?"

Untuk kesekian kalinya aku bungkam! Sepi tanpa kata dan hanya mampu mengusap bahunya. Allah.. Tak dapat nak lupakan. Moga-moga apa yang berlaku pada ketika itu jadi kenangan kami semua.

Ayat seterusnya yang aku sendiri tak boleh lupa.

"Awak ni, semua retorik! Retorik semata-mata."

Walaupun ayat tu sangat sakit nak diterima tetapi hingga kini ia jadi kenangan abadi. Ada kisah yang tak dapat saya kongsikan . Biarlah jadi lukisan hati ini selamanya.

SayangsemuakeranaAllah
[Kenangan menjadi memori]

~Lambatmenaiptandakerjabertangguh~
Moga Allah redha


8dis2012.12:32.sabtu