Saturday, 18 November 2017

MENGHITUNG HARI

Seminggu yang lalu aku kembali membuat peta minda impian aku kembali.
Disisipkan di meja kerja di dalam bilik ini.

Topik hari ni sebenarnya nak isi kekosongan jiwa yang ntah kenapa rasa tiada.
Dalam group Whatsapp SuperHumanTAZZ berkisar tentang jodoh.
Namun disebabkan dalam tu ada juga rakan yang lelaki, aku hanya menghentikan sebarang komen setelah menulis satu ayat.

Malam tadi mendengar ceramah Ustaz Hanan Attaki di Youtube berkaitan ini juga.
Kenapa?

Sebab aku rasa, aku perlu dengar dan hadam balik apa yang sepatutnya.
Ustaz menyebut Surah Annur ayat 32. Aku hanya mampu membelek tafsir di Hp. Tragisnya al-Quran aku tertinggal di  kereta Faris semasa musafir Sinergi ke Walimah Qilah yang lalu.

Apa ibrah daripada ayat tersebut?
Cukuplah Allah jua yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNya ini.

Diri sendiri rasa tahu apa yang terbaik. TAPI Allah lebih tahu apa yang sepatutnya kita perlu.

Maka, letakkan lah 100% padaNya.
Tu sahaja Afifa.
Kamu yakin kan?
Ya! Jadi lakukanlah apa yang sepatutnya.

'Apa sahaja yang kamu rahsiakan, semua dalam pengetahuan Allah.'
Moga aku sendiri muhasabah diri aku.
MUHASABAH yang mendekatkan jiwaku padaNya.

Image result for danbo
Segarlah wahai diri! Perjalananmu terlalu jauh mengejar cintaNya!

Monday, 17 July 2017

Corat Coret 2017

Salam.

Hari-hari sebagai guru, bermacam yang perlu difikirkan. Kadang rasa tak terkejar dengan semua perkara-perkara ini. Tapi aku suka, banyak benda baru belajar..

Untuk tahun 2017 ni agak banyak juga jawatan yang dipegang..

1. Penolong S/U PT3
2. Guru kelas
3. Penolong Guru Biasiswa/KWAMP
4. Ketua Kesihatan
5. Penolong Program Kecemerlangan PT3
6. Ketua Penasihat Sofball
7. Guru  Kelab PSV
8. Guru KPAM
9. Penolong Rumah Sukan BETA

dan tugas sampingan yang lain. Semoga tahun 2017 ini aku lebih gagah dan amanah memikul tugas tugas utama.

Bahkan tahun ni jugak aku dah ngajar kelas peperiksaan SPM...Kelas 5 Bijak..semoga kejayaan buat mereka...mereka ni special.. =)

Semoga mereka yang banyak membantu aku sepanjang di SDARY dipermudahkan urusan...

Semoga abah, mak, kak rul, adik dan aku dapat menunaikan haji pada tahun yg akan datang. Takda doa yang lebih baik melainkan itu...jika dulu aku belum beroda 4..sekarang dah ada..

Semoga Abu Bakar a.k.a Motor dan Umar a.k.a Kereta dapat berbakti..


Taman Nesa
17 Julai 2017
10.35