Monday 28 April 2014

MAKAN TENGAHARI

Bismillah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Baru-baru ini berpeluang untuk ke program yang pada aku sangat membina kebergantungan aku pada Allah.
Mungkin dulu ada, tapi mungkin % nya tidak seperti yang aku baru lalui. Alhamdulillah ya Allah atas nikmat Iman dan Islam.

Ya. Aku tahu memandu kereta. Mungkin dah berjenis-jenis kereta aku pandu. Dah rasa, ala kacang je bawak kereta ni, TAPI kau tahu, kali ni berbeza sungguh. Jalan dia, Allah saja dapat bayangkan perasaan aku yang cuak 360%. Terlalu dahsyat. Terlalu. Tak dapat nak jelaskan melainkan melaluinya sendiri.

Hanya pada Allah aku titipkan rasa kebergantungan. Selamat semuanya. Selamat kenderaan dan mereka yang aku bawa. Alhamdulillah.

Buat pertama kalinya jua, aku ambil keputusan drastik, dengan memberhentikan kenderaan di tepi jalan. Aku tidur! Ya. Tidur sebab dah tak mampu nak celikkan mata, mengantuk yang amat. Walaupun aku sorang-sorang masa tu. Macam bahaya. Tapi sekali lagi, Allah saja sebaik-baik penjaga. Alhamdulillah. 

Ustaz kata hari tu :

"Jika kita TIADA sesuatu, kita TAK boleh nak beri sesuatu pada orang lain."

"Allah tidak berhajat pada makhluk, TETAPI makhluk yang berhajat pada Allah."

Nampak tak. Aku tahu memandu, Alhamdulillah dapat membawa kenderaan dengan izinNya, dapat beri sesuatu pada mereka, NAMUN Allah jua yang beri kekuatan pada aku untuk tempuhi semua itu, TANPA DIA aku sendiri tak mampu. Lailahaillallah.

Pada masa yang sama, aku melihat gerak kerja mereka. Lebih kurang. Macam yang aku lalui sekarang sebagai MMK. Tapi ada beza. Beza yang ketara untuk aku muhasabah sendiri.

Mereka :

Tidur lambat tapi bangun Qiamulail
Banyak kerja tapi solat berjemaah
Ada waktu senggang selalu bersama al-Quran
Solat Dhuha tak tinggal
Mathurat jadi amalan pagi dan petang
al-Mulk sebelum tidur
Bergaduh dengan sahabat tapi dalam perkara yg mengingatkan
Makan setalam
Sangat menjaga kebajikan sahabat

Nak solat ajak, lepas tu, sampaikan aku nak tertidur mereka kata, "jom kak, xnak ngantuk kan? tasmik hafalan saya kejap." Allahuakhbar. Segar bugar terus mata aku. Huhu. *terketuk-ketuk*

harapan


Dan banyak lagi yang aku rasa kadang-kadang kehilangan tapi sebenarnya ada. Aku yang patut corakkan. Bukan mereka. Kelebihan mereka duduk dalam kalangan yang ahlinya memang faham. Aku yang kena muhasabah diri. APA YANG TELAH AKU SUMBANGKAN KEPADA ISLAM. 

Sungguh! Niat aku bila menerima mesej dari kakak, aku inginkan sesuatu yang mampu dekatkan diri aku padaNya. Alhamdulillah, walaupun banyak juga perkongsian yang aku tak sempat hadiri, namun sedikit sebanyak ia buatkan aku sayang dengan sahabat seIMAN ini. Tabiyah Jasadiyah dan Tarbiyah Rohaniah.

Kalau sesiapa membaca :

"Jika kita rasa berat hati dan berkira-kira nak pergi ke sesuatu program yang elok dan bermanfaat, maka ciptalah satu alasan untuk pergi sebab kat situ pasti InshaAllah kita akan dapat sesuatu."

Syukur aku masih di sini
Syukur aku bernafas lagi
Alhamdulillah =)

3.43am
615
sesejukkabuspagi




No comments:

Post a Comment