Saturday 16 May 2015

ADIK part I

AMARAN. ENTRI PANJANG. Haha :p

Alhamdulillah syukur atas nikmat yg Allah berikan
Malam ni rasa gembira tak terkata
Sebab adik bagitahu dapat ujian Medsi
23 Mei 2015 dekat UTHM
Untuk Prog Pendidikan Jasmani di UPM


SE

Gembira bukan apa
Sebab rasa gembira untuk mak dengan abah
Walaupun ni baru langkah yang pertama
Sebelum ujian temuduga pulak

Aku dengan adik ni selalu gaduh
Tak kisahlah
Tapi zaman kecik-2 gaduh lagi dasyat
Zaman besar-2 ni gaduh ad style
Pakai mulut je
Perang! Haha

Banyaklah isu yang diperangkan
Dari bab sekolah, agama, politik, keluarga
Perang tetap perang
Tapi selalu akan baik sendiri
Haha. Unik tak?

DULU
Lepas keluar keputusan SPM adik
Dia selalu cakap nak kerja
Tak kisah kerja apa sebab katanya nak tolong mak abah
Aku bantah! Maka perang lagi. Haha
Aku bantah demi kebaikan dia jugak
Sebab taknak esok-2 dia menyesal sebab tak sambung belajar walhal dia boleh
Tapi dia ada hujah, katanya ada degree tak jugak dapat kerja senang
Sebab masa tu, kak nurul tak dipanggil posting lagi

Jadi dia nampak ada ijazah ni macam takda fungsi
Macam tu lah. Mohonlah dia SPA.
Aku yang syok sendiri mohonkan dia UPU
Takdir Allah tak dipanggil
Tapi keluar surat panggilan Ting.6 sastera kat TM
Sebab dia takda pilihan antara terpaksa dia pergi jugaklah.
Kerja takda lagi

Ting.6 masa dia agak payah sikit sebab guna semester
Dia macam tak boleh nak catch up orang putih kata
Tapi aku la syok sendiri lagi push dia. Boleh sebenarnya tapi kena rajin
Mak pun pesan macam tu, cuma mak taklah paksa sangat cam aku. Haha
Aku tahu perasaannya bila orang bandingkan kakak kita masa kita tengah belajar kat tempat tu.
Faham la kununnya. Haha

Hari demi hari alhamdulillah nampak usaha dia sungguh-2 nak habiskan Ting.6 ni dengan jayanya.
Dan syukur dia dapat 3 B masa STPM, 1 lagi dia ulang kertas tu. Nak tahu kertas apa? SEJARAH kot! Haha. Aku rasa macam aish, ntah apa-2 je aku ni tak ajar adik sendiri. Haha. Bayangkan aku ambik ISMP Sej tapi adik sendiri tak di ajar dengan baik. Aku geleng kepala sendiri. Tapi alhamdulillah paper ulangan dia dapat B. Jadi total semua 4B. Bijak tak dia? Dia boleh lagi, tapi tu setakat yang dia dapat sebab STPM ni banyak kena baca. *serius* dan aku tabik usaha dia untuk lalui juga STPM tu. Tak semua tau budak lagi boleh. *angkat bakul adik* sebab dia tak baca kot. Haha.

Dalam masa yang sama dia aktif sukan. Sukan Bola Tampar dan Bola Baling. Tiap petang dia memang akan main dengan geng-2 kg kat tepi sungai kg aku. Kira aktiflah kan. Wakil kg, wakil sekolah lagi.

Nak kisahkan lagi, dia usaha kerja kat kilang ayam dekat-2 kg aku.
Kerja dia banyak pakai tenaga. Macam angkat dedak ayam 50 kg. Ulang alik ratus-2 kg la sehari tu
Ayam 1 reban 2 org jaga dalam 2 ribu ekor ayam tak silap. Mula-2 dia tak tahan, demam-2 sampai, tapi mak kata dah dia mula, takkan dah give up. Pada aku mak buat macam tu sebab nak bagi adik rasa susahnya cari duit kalau takda pendidikan tinggi. Mak taknak adik ulang perkara yang sama. Abah pun sependapat, walaupun aku tahu abah sendiri tak larat dah nak membanting tulang ke kebun. Tapi sabar lagi tunggu anak-2 dia kerja. ;')

Sampailah masa kakak aku dipanggil posting.
Awal bulan Mac tak silap. Adik kerja mula Januari 2015
Bila cukup bulan kakak gaji. Alhamdulillah, rezeki Allah beri.
Baru adik macam tersedar pentingnya dia anak lelaki ada pendidikan tinggi juga
Bukan sekadar niat nak jaga mak abah tapi perlu ada kewangan nak bantu keluarga.
Sejak dari tu dia baru tanya-2 pasal kisah hidup kat U
Aku memang la seronok! Nak jugak dia rasa apa aku dgn kak rul rasa.

Lepas tu baru aku mula mohonkan dia UPU
Kos yang pilih ikut aku. Haha
Tapi U mana dia nak dekat-2 je.
Jadi UPM, UITM dan UTeM.
Dekat dengan Johor lah senang citer.

Dan malam ni tu lah kisah kat atas sekali
InshaAllah mak abah akan hantar adik dengan kak rul g UTHM untuk medsi
Aku tak dapat balik, ada finishing school utk jabatan aku
Takpa. Orang doakan mu dik. Moga mak dengan abah rasa lega bahagia sebab sekolahkan kita. Ah! Sebak rasa,.Moga-2 adik pun jadi pendidik walaupun mungkin dia tak minat sangat tapi semua tu boleh berubah. Aku tahu dia boleh menyumbang pada masyarakat dengan jadi seorang guru.

Aku akan usaha habiskan degree aku dekat sini dan balik pula untuk ada dekat mak abah
Kita tukar shift dik. Haha.
Sebab kakak dah kahwin kan. Ada komitmen lain sikit. Kitalah yang masih ada peluang ni berbakti kat mak abah.

ALHAMDULILLAH YA ALLAH ATAS NIKMATNYA
Wahai Allah, mudahkanlah urusan adik aku Muhammad Syafiq bin Mohd Shuib
Berikan kesembuhan buat emak yang tengah demam
Dan abah yang masih perlukan kesihatan
Untuk kami adik beradik bawak mak abah pergi haji
Izinkanlah ya Allah.. amin



Entri paling panjang aku kira
Tapi aku bahagia
Untuk sudahkan thesis malam ni
InshaAllah Isnin tunjuk dekat Dr Ahmad untuk disemak kali kedua
Sebelum ke fasa penjilidan
InshaAllah.. izinkanlah aku jua :')

12.48am
khar
411

2 comments: