Thursday 26 June 2014

JAM TANGAN ITU

Tiba-tiba teringat beberapa episod panggilan mak dari kampung.
Dalam minggu ni saja mak dah 3 hingga 4 x telefon bertanyakan bila aku akan balik.
Terfikir macam ada sesuatu. Risau sbenarnya walaupun dengan kawan-kawan aku main-main.. huhu. Moga yang baik-baik buat mak, abah dan adik kat kg tu.

Jam

Dulu masa kecik-kecik tengok kak rul dapat jam. Masa tu umur dia 12 tahun. Cantik. Menyala lampu jam tangan itu, kalernya hitam biru. Kira macam jam digital, ada bunyi2 macam tuh. Menarik la bagi aku yg baru berumur 10 tahun. Mak kata nanti, kalo aku dah besar dapat jugak jam macam kak rul. Aku pon xpasti aku mengiyakan atau macam mana.

12 Tahun.

Akhirnya, aku dapat jugak jam. Mak tahu citarasa aku. Jam tu macam jam lelaki. Warnanya hitam. Jenama QUARTZ. Jam tu blh masuk air. Hehe. Suka sebab ada gaya. Jam tu jugak teman aku sampailah habis STPM. Jam tu macam 'penjaga' aku. Bukan apa, sebab seolah-olah ada mak ke abah yang ada salu aku situ. Sedih-sedih, kuat semangat, kalah, menang, gembira, jalan-jalan semua dengan jam tu. Tapi sejak dr ada jam sampai sekarang kalo kat rumah la.. selalunya mesti hilang. Hilang bukan sebab tercicir tapi hilang aku tak ingat letak kat mana. Mak salu marah kalo aku terlupa. Tapi dia dah biasa. hehe. Sebab nanti selalu jumpa balik. Nak p sekolah pepagi cari jam dlu.. Sampai dah nak naik basikal, eh jam lupa.. jerit2 panggil mak.. mintak tolong ambikkan. huhu. malas kan aku.

*macam jam yang hilang tuh*


Hilang

Erm. masa keja kilang jam yang mak beri tu hilang. tension rasa. mungkin hilang masa kat surau. surau kilang yang sepi tanpa umat Islam nk kerjakan solat. Astagfirullah. Aku tak leh terima hakikat. Walaupun sebelum jam tu hilang mak ada belikan satu lagi jam. Sepasang dengan kak rul. Aku syg sangat jam tuh. Macam ada aura.. sebab tu jam yg pertama aku dapat. Aku takkan beli jam sendiri. Sampai skrg ada 2 ja jenis jam tangan aku yang mak belikan.

Kini

Jam yang baru tuh (xlah baru sangat) jam masa ting.6 mak belikan. Jam tu warna emas. Talinya hitam. Semalam talinya putus lagi. Xpa..aku akan baiki semula. Nak g kedai balik. X kiralah bpe kali rosak aku nk baiki jugak..sampai ada jam baru dari mak.. Sayang sebab mak yang belikan. Sayang jugak sebab salu abah yang teman mak belikan. huhu.

Tak sama

Kadang tgk kawan-kawan beli jam baru. Aku kdg terikut nak beli.. Pastu, aku mesti teringat jam yang mak bg. Jadi aku xpernah lagi beli jam sendiri. Niat tu aku akan batalkan. Tetap nak jam mak.. tetap nak jam QUARTZ yg mak belikan..

Esok inshaAllah nak balik kg. Dalam usaha nak selesaikan kemas-mengemas. Mak abah, tunggu orang balik yer. Kali ni balik lama sikit. Terawih kat umah, p masjid sesama dengan mak.. Nak masak.. Nak rajin.. huhu. Mak, tunggu tau orang balik. Nanti orang ganti plak masak-masak, kemas umah, sapu halaman.. tau mak... tunggu orang..




embun
615-3
8.49pm
26Jun2014

No comments:

Post a Comment